Media

Leusdense (32) heeft plezier in dansen als het hoogste doel

Voor dansdocent Vera Elzenga (32) hoeft een dans niet perfect te zijn. Als kinderen er maar plezier in hebben, want dan stralen ze dat vervolgens ook uit in hun bewegingen. Haar credo: durf je te laten zien!

In het verleden hoorde Vera weleens in aanloop naar haar danslessen: ik kan niet dansen, dus ik doe niet mee. Maar, zegt ze nu, daar gaat het helemaal niet om. In elk geval niet bij Veerkracht, de bedrijfsnaam waaronder ze sinds de zomer van vorig jaar educatieve danslessen, dansprojecten en workshops verzorgt op basisscholen en bso’s in de regio Amersfoort.

Ik wil een zaadje planten, zodat ze leren luisteren naar hun lichaam. Sta stil bij hoe je je voelt, anticipeer en reageer daarop.Vera Elzenga, dansdocent

Vera: ,,Ik wil dat kinderen plezier hebben in dansen. Ze mogen bewegen, zoals zij dat willen. Natuurlijk heb ik een aantal kaders, maar daarbinnen hebben mijn leerlingen veel vrijheid. En we gaan niet elk pasje herhalen. Dansplezier, zelfexpressie, samenwerken en groeien in zelfvertrouwen zijn de kernwaarden in mijn lessen. Ze zijn zo ontworpen dat ze voor ieder kind toegankelijk en plezierig zijn.’’

Leerlingen bloeien op dankzij die vrije benadering, zo ervaart ze. ,,Soms komen ze stil binnen, maar willen ze aan het einde van de lessenreeks optreden. Dat hoeft van mij niet, want het gaat mij niet om presteren. Maar als ze dat willen en durven te laten zien aan ouders, familie en vriendjes, dan is dat natuurlijk wel de kroon op ons gezamenlijke werk.’’

Vera doet het net even anders dan andere dansscholen. Neem het creatieve lesprogramma Reis door het lichaam van Esther Arends voor kinderen van 4 tot en met 8 jaar, dat ze als gecertificeerd docent mag geven. Door middel van mindfulness, dans, yoga en een afsluitende tekenopdracht leren kinderen over hun eigen lichaam.

De dansschoenen van Vera.
De dansschoenen van Vera. © Cees Wouda

Prikkels

,,Klinkt misschien zweverig, maar dat is het niet’’, vertelt Vera. ,,Kinderen krijgen vandaag de dag veel prikkels binnen, zijn continu bezig met hun hoofd en wat er van ze verwacht wordt. Dat kan slaap- en gedragsproblemen veroorzaken. Ik wil een zaadje planten, zodat ze leren luisteren naar hun lichaam. Sta stil bij hoe je je voelt, anticipeer en reageer daarop. Dat leren we spelenderwijs, met dansspelletjes en ontspanningsoefeningen. Lichaamsbewust zijn, zelfbewust zijn en eigenwaarde zijn de kernwaarden binnen dit programma.’’

Aan oudere kinderen, van 8 tot en met 12 jaar, geeft ze danseducatie. ,,Ook hierbij geldt: kinderen leren niet alleen een dansje. Het gaat ook om zelfexpressie en samenwerking. Elke les krijgen ze een dansfrase aangeleerd door mij en laat ik ze zelf een dans bedenken. Daarvoor bied ik kinderen inspiratie. Een foto, een filmpje, een fragment uit het tv-programma So You Think You Can Dance. Aan het einde van de les voegen we die twee dansfrases samen tot één dans. De afgelopen serie stond werelddans centraal: van capoeira en flamenco tot linedance. Na de herfstvakantie beginnen we met een nieuwe reeks van zeven lessen én een nieuw overkoepelend thema. Kinderen kunnen zich nog aanmelden.’’

Rode draad

Dansen vormt de rode draad door het leven van Vera. ,,Vroeger was het echt mijn uitlaatklep. Ik kon even alles vergeten. In mijn lichaam zitten en niet in mijn hoofd. De drukte van de dag eruit dansen.’’

Al op haar 16de gaf ze zelf dansles. Dat raakte wat op de achtergrond, toen ze in 2008 aan de slag ging als groepsleerkracht op basisschool ’t Palet in Leusden. De afgelopen jaren ontwikkelde Vera zich tot dansspecialist. In 2017 waagde ze de sprong en richtte ze haar eigen bedrijf Veerkracht op. Inmiddels geeft ze onder die vlag twee lessenseries op de maandag- en woensdagmiddag in het naschoolse aanbod in MFC Antares in Leusden. Alle kinderen zijn welkom, ook voor een proefles.

Vera: ,,Het was een spannende stap, maar ik voel dat dit de goede weg is. Mijn passies voor dans en onderwijs komen samen. Ik combineer het nu met lesgeven als vakdocent bewegingsonderwijs. Ondertussen breid ik Veerkracht steeds een beetje meer uit. Uiteindelijk zou een eigen plek, een eigen dansschool, heel erg gaaf zijn.’’

Bron: AD, Thijs Tomassen 14-10-18

Tijdschrift Prikkels